mandag 26. mars 2012

Bakelykke - Baking happiness


Det hender jeg baker, men hittil har brødbakst vært forbeholdt profesjonelle bakere. Nå er høyt kolesterol og en hvetemelfølsom mage i heimen et faktum, og da må man tenke nytt. I går ble en sunnere Quiche Lorraine testet ut, og oppmuntret av suksess, bestemte jeg meg for å gå løs på brød uten hvetemel.

I bake sometimes, but baking bread has been something I've let the professional baker handle. Now,  high cholesterol and a wheat-sensitive stomach in our home is a fact, and then one has to think new. Yesterday, a healthier version of a Quiche Lorraine, and challenged by success, I decided to try a bread without wheat flour.
  

På nettet fant jeg en oppskrift (den øverste oppskriften) på et speltbrød med mye annet godt i. Gresskarkjerner, blant annet.  Et makan brød har jeg kjøpt for dyre dommer i byen.

On the web, I found a recipe (the top one) on a spelt bread with lots of other goodies. Pumpkin seeds amongst others. I've bought a similar bread in town, and that costed too much.


Bakeresultatet ble mer vellykket enn hva man kan håpe på ved første gangs forsøk.

The result was more successfull than one can hope for at first attempt.
 

Hjemmebakt brød med chèvre og honning. Nam!

Homemade bread wih chèvre and honey. Yum!


Oppmuntret av suksessen gikk jeg igang med å lage en sunnere bolleoppskrift enn den jeg vanligvis bruker. Hvetemel ble byttet ut med to sorter spelt, og hvitt sukker ble brunt. Melk ble utelatt, og i stedet brukte jeg appelsinjuice, kesam og vann.

Encouraged by the success, I started working on a healthier bun recipe as well. Wheat flour was substituted with two kinds of spelt flour, and refined sugar became brown. Milk was left out, and instead I used orange juice, quark and water.


Ettersom jeg brukte sammalt spelt, ble bollene noe grovere enn vanlig, men konsistens og smak var utmerket. Litt stolt er jeg, det må jeg innrømme. Jeg har aldri lagd noe bakverk uten oppskrift før. I morgen skal jeg dele oppskriften. Nå er jeg alt for mett!

Since I used wholemeal, the buns were darker than usual, but the consinstency and taste were excellent. I'm a bit proud, I must admit. I haven't baked without a recipe before. I'll share the recipe tomorrow. Now, I'm too filled up!

Inga Helene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails